De 5 belangrijkste succesfactoren om te verkopen op Bol.com
Wie kent Bol.com niet? Bol.com is de grootste online retailer van Nederland en België. Online winkelen bij o.a. dit e-commerce platform wordt alleen maar interessanter voor klanten en verkopers. Zo heeft Bol.com maar liefst 13 miljoen actieve klanten in Nederland en België (Bol.com, 2023).
Bol.com is dus een geweldige plek om je producten en ook je diensten te verkopen. Je kunt je producten gratis aanbieden en je betaalt commissie wanneer je je producten daadwerkelijk verkoopt. Zie het zo, je kunt gratis je visitekaartje afgeven aan 13 miljoen klanten!
Andy de Wit van Business Mine heeft onlangs een gratis e-book uitgegeven: Het Bol.com Lanceerplan™; de 23 stappen naar jouw eerste verkoop op Bol.com. In dit boek vind je veel informatie over verkopen op Bol.com. Het is echt een aanrader. Het enige dat mist is een sectie voor creatieve mensen. Ondernemers die zelf hun producten en diensten bedenken en uitgeven. Bol.com is namelijk niet alleen voor verkopers die bijvoorbeeld via Alibaba op zoek zijn naar Chinese leveranciers en dat soort producten verkopen.
Je kunt als startende, creatieve en innovatieve ondernemer ook op Bol.com verkopen. Je hoeft geen marketingervaring of een groot marketingbudget te hebben om succesvol te zijn op Bol.com. De vijf belangrijkste factoren om succesvol op Bol.com te verkopen zijn:
1. Een goed product
Dit is echt het belangrijkste. Zorg ervoor dat je product uniek is en dat het een probleem oplost voor je klanten. Het kan slechts een verbetering zijn op een bestaand product. Dan is het product al uniek. Uniek zijn, zit al vaak in de kleine details. Die kleine details kunnen een wereld van verschil maken voor je doelgroep. Focus je daarom op je doelgroep.
2. Focus op je doelgroep
Neem je doelgroep mee in al je marktonderzoeken, try-outs en prototype van je product. Zorg ervoor dat je product aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Doe nader onderzoek om erachter te komen wat je doelgroep belangrijk vindt. Dit heb je natuurlijk nodig om je product of dienst door te ontwikkelen. Je kunt op zoek gaan naar mensen in je netwerk die bijvoorbeeld het product willen testen. Stap ook buiten je comfortzone. Dit zijn de eerste stappen van je (online) marketing: mensen vertellen over je product. Verzamel e-mailadressen om contact te onderhouden met je doelgroep.
3. Een goede productpagina
Een focus op je doelgroep zorgt er ook voor dat je een goede productbeschrijving hebt op Bol.com. Beschrijf het probleem dat je beoogde klant heeft. Omschrijf hoe jouw product die persoon kan helpen. Jouw product is de oplossing. Je titel en je productbeschrijving is het eerste dat potentiële klanten goed zien. Zorg ervoor dat hier alle belangrijke informatie staat. Gebruik de juiste zoekwoorden die je doelgroep gebruikt om hun probleem te beschrijven.
Met alleen tekst kom je er niet. Maak daarom goed gebruik van foto’s, want één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Heb je meer foto’s dan geeft dat de potentiële klant meer vertrouwen in het product. Zorg ervoor dat je foto’s van hoge kwaliteit zijn en dat ze je product goed laten zien. Sfeerfoto’s en zelfs video’s als bijvoorbeeld een uitgebreide handleiding zijn waardevol.
4. Goede klantenservice
Bij Bol.com draait het vaak om snelheid: snelle levering, snelle service. Zorg er daarom voor dat je klanten snel en goed geholpen worden. Maar laat je niet gek maken. Kun je bijvoorbeeld niet (meer) supersnel leveren, communiceer daarover. Een persoonlijk berichtje wordt door klanten gewaardeerd. Let op, beloof niet wat je niet waar kunt maken. Betrouwbaarheid en eerlijkheid houd je hoog in het vaandel als je klanten aan je wil binden.
5. Wees jezelf
Niet alleen je product of dienst is uniek, natuurlijk ben jij dat vele malen meer! Hoe val je op op een groot platform zoals Bol.com met zo veel verschillende producten? Wees je zelf. Laat je creativiteit zien in je product, je productpagina en je marketingstrategie.
Wil je meer weten over online geld verdienen en remote werken of ondernemen? Lees dan ook dit artikel: remote geld verdienen.
Kun je je ook diensten verkopen op Bol.com?
Neen, in principe kun je niet je diensten verkopen op Bol.com. Je kunt wel een abonnementsservice of dienst aanbieden met de producten die je al op Bol.com verkoopt. Als je out of de box denkt, kun je wel je dienst promoten op Bol.com. Je kunt bijvoorbeeld een boek of e-book schrijven als advocaat of marketeer en dat weer verkopen op Bol.com. In dat boek kun je opnemen hoe mensen na het lezen contact met je kunnen opnemen.
Er zijn nog zoveel onderwerpen die belangrijk zijn voor creatievelingen die succesvol willen verkopen op Bol.com. Om die reden zal hierover meer informatie verschijnen op mamabudget.nl. Denk aan de volgende vragen: Wat is de verkoopprijs van mijn product of dienst op Bol.com? Hoe voorkom ik retourneren? Heb ik een eigen website nodig en moet ik nog iets doen qua promotie? En, kan ik mijn opslag en verzending uitbesteden? Heb je een andere vraag, laat het zeker weten.
Wil je partner van Bol.com of verkoper worden op Bol.com. Meld je dan via het Partner Platform van Bol.com.
- Heb je een gouden tip of een andere opmerking? Stuur eens een bericht en laat het weten.
- Wil je liever een geldverhaal delen (alleen voor mama’s). Klik dan op ‘interview geldverhaal‘.
- Vond je dit interessant? Deel het met anderen.
- Steun Mama Budget door je aankopen via de links te doen. Mama Budget ontvangt een kleine vergoeding wanneer je via de links zoals Bol.com of Amazon.nl bestelt.
- Belangrijk: ik ben geen financieel adviseur, ik deel mijn ervaringen en tips over geld. Ik ben ook benieuwd naar jouw geldervaring. Laten we van elkaar leren.
[…] in je side huste, iets wat je naast je baan doet. Ga bijvoorbeeld online als creatieve winkel op Bol.com aan de slag. Ga ook na of je overheidsgeld waar je recht op hebt, misloopt. Kindgebonden budget en […]