Pas op voor Black Friday! schulden restschuld

Ik ben een zelf gediagnostiseerde AD(H)D-er. Opruimen als vaste routine vind ik saai. Ontiegelijk saai. Als ik een opdracht krijg om alles te ordenen dan doe ik dat meteen met alle liefde. Mijn hersenen maken een sprongetje als ik processen en producten mag (her)inrichten. Ik kijk altijd eerst naar hoe processen eerst lopen en waar het mis gaat. Wat kun je zo (her)inrichten dat het niet teveel energie kost? Hoe groter het project, des te uitdagender en pittiger. Het lijkt ook even chaotischer voordat alles op z’n pootjes terecht komt. Het is onderdeel van het creatieve proces; er wordt iets nieuws gecreëerd. I love it.

Het gaat maar door, dat opruimen

Als ik eenmaal bij het laatste onderdeel van dit proces ben aangekomen, ben ik weer opgelucht dat ik het project binnenkort mag afronden. Ik kijk dan al uit naar het volgend werkproject. Het is een leuke werkcyclus voor mij, een kop en een staart en dan beginnen we weer opnieuw na het eind, maar thuis wil dat niet altijd even goed lukken. We wonen nu een jaar in ons huis. De woning is bij de aankoop niet geheel leeg opgeleverd. Om maar een voorbeeld te noemen: de vorige eigenaar heeft in zijn berging 876 (denk ik) schroefjes in verschillende groottes achter gelaten. Een andere berging stond vol met troep; die hebben we inmiddels geleegd. Weer een andere berging moet nog geleegd worden. We wonen overigens op het platteland. Weet je nog dat ik een blog deelde over alle rommel die we in de container moesten pleuren?! We zijn nog steeds niet klaar met opruimen. Het is bij ons thuis nog steeds niet 100 procent overzichtelijk!

Focus, dat is soms erg lastig

Het is heel frustrerend als je je focust op één onderdeel en dat al dat andere er een beetje onder moeten lijden. Dat komt omdat het allemaal nog nieuw is, wonen in een ander huis, het hebben van een ander leven, zoals van wonen in een rijtjeswoning naar wonen op het platteland. Zodra iets routine is geworden, heb je weer meer ruimte om iets nieuws op te pakken. Maar mijn AD(H)D brein wil het liefst voor alles tegelijk gaan. Dat gaat dus niet (snel). Thuis is zo anders dan het werk. Je krijgt betaald voor je werk én… je kunt je in de baas zijn tijd 100 procent op je werk richten. Focus! Dezelfde ‘werk’ principes kun je ook thuis toepassen, ook al kost het je nog meer energie in het begin. Ik weet waarover ik het heb.

Hulpvraag en delen van advies

Goed, de grote waaromvraag. Waarom schrijf ik dit allemaal op? Ik volg Vincent Kouters van Betering en in zijn mailing list van 10.000 nieuwsbrieflezers  – wauw, staande ovatie – vroeg hij zijn volgers om hun beste tip https://www.betering.nl/p/inkomsten (Betering #128) “Oproep: wat is jouw beste geldtip voor een beginnende tonnair?”

Ik gaf mijn beste bespaartip – geen idee natuurlijk of hij die ook gaat delen met z’n volgers – maar achteraf moest ik ook aan mezelf denken. Neen, ik ben nog geen tonnair maar ik mag mijn kennis delen. Mijn beste tip ging over het creëren van overzicht. Ik geloof echt dat als je overzicht hebt van je voorraad, kleding, geld, schroefjes… je sneller inzicht en wijsheid hebt om de juiste volgende stap te maken. Overzicht is echt de sleutel, maar voor een ADHD’er is overzicht niet vanzelfsprekend. Het is iets waar ik echt aan moet werken. Dagelijks. Lijstjes maken en die bijhouden helpen me daarbij. Op mijn ‘to do’ lijstje staat bijvoorbeeld om de komende tijd al die 800 zoveel schroefjes van de vorige eigenaar te sorteren. Laatst kocht ik namelijk schroefjes zonder eerst te kijken of ik die wel thuis had. En ja hoor, die had ik al. Ik moet zeggen dat ik geen vermogen heb uitgegeven aan die nieuwe schroefjes. Ik hoefde helemaal niet naar de bouwwinkel om die te kopen: ‘zonde’ van mijn geld en tijd.

Het hebben van overzicht is echt dé sleutel.

Als je geen overzicht hebt, ga je vaker geld uitgeven terwijl dat niet nodig is. Tip: voordat je gaat winkelen (online of daarbuiten) moet je eerst nagaan wat je in huis hebt. Ga eerst voor je kleding in je eigen kledingkast shoppen. Wat heb je al en wat ontbreekt er? Dan kun je gerichter kopen wat je nodig hebt. Dit geldt echt voor alles: boodschappen, kleding of klusspullen etc. Je hoeft niet nog een mooie zwart jurkje te kopen, je hebt er al 3! Dus, lieve Naomi, practice what you preach. Ga door met opruimen, sorteren, gebruiken en hergebruiken van wat je al in huis hebt. Geef niet op, zeg ik tegen mezelf.

NB Hoe ziet jouw (bespaar)zomer eruit? Mijn bespaardoelen voor deze zomer zijn: veel klussen in huis, omdat het buiten te heet is (soms wel 42 graden Celsius). En verder gaan met sorteren van schroefjes o.a. Keep ya posted.

Mijn tip staat op de website van Betering!

  • Heb je een gouden tip of een andere opmerking? Stuur eens een bericht en laat het weten.
  • Wil je liever een geldverhaal delen (alleen voor mama’s). Klik dan op ‘interview geldverhaal‘.
  • Vond je dit interessant? Deel het met anderen.
  • Steun Mama Budget door je aankopen via de links te doen. Mama Budget ontvangt een kleine vergoeding wanneer je via de links zoals Bol.com of Amazon.nl bestelt.
  • Belangrijk: ik ben geen financieel adviseur, ik deel mijn ervaringen en tips over geld. Ik ben ook benieuwd naar jouw geldervaring. Laten we van elkaar leren.

Geschreven door

Naomi Rustenberg

Naomi Rustenberg is de oprichter van mamabudget.nl, houdt van besparen, heeft 2 zoontjes, is getrouwd en schrijft over haar eigen (financiële) ervaringen.