Jonge vrouw zit achter pc en leest Deze week must read over innoveren, investeren, budget, bedrijf, begroting, boekhouding, financiele administratie

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel de financiële administratie en boekhouding. Maar goed, elke ondernemer heeft daar wel mee te maken. Weet je wel, dit is verplicht vanuit de Belastingdienst bijvoorbeeld. Maar dit is niet alleen handig voor ondernemers overigens. Ook als je in loondienst bent, hoor je kennis te hebben van je eigen financiële administratie en die goed op orde te hebben.

Je eigen financiële administratie

Dus als je niet wil starten met ondernemen, omdat je niets met financiële administratie te maken wil hebben… dan kun je dit excuus achterwege laten. Iedereen moet zich verdiepen in diens financiële administratie. Toen ik in Nederland woonde, had ik op gegeven moment de juiste balans gevonden. Ik deed mijn financiële administratie via E-boekhouden. Deed ik alles meteen perfect? Nee, helaas. Ik wilde beter hierin worden en ook meer kennis hebben over mijn eigen financiën.

Ik verdiepte me meer in het onderwerp ‘geld’ maar ik had ook een boekhouder / financieel coach die hielp. Zij hielp me om alles goed op orde te krijgen en dat zo te houden. E-boekhouden is een vrij makkelijk systeem, als je eenmaal door hebt hoe het werkt. (Ha, lijkt dit niet op een Johan Cruijff uitspraak). Het ziet er misschien niet heel erg flashy uit, maar het geeft je wel de beste prijs/kwaliteit! Ik verkocht toen via Bol.com en de facturen kon ik niet een op een vertalen naar E-boekhouden. Na uitleg wist ik hoe je dit zonder probleem kon doen. Er zijn zoveel functies die je kunt gebruiken om te zien hoe het financieel is gegaan, gaat en je kunt ook een financiële planning maken!

8 gouden tips voor je boekhouding

Hier volgen 8 tips die je in het nieuwe (boek)jaar kunt toepassen:

(1) Doe je boekhouding zo veel mogelijk zelf, want zo heb je het beste zicht op je financiële administratie. Je weet wat erin komt, en wat eruit gaat. Dit bespaart je ook geld, want een boekhouder of accountant heb je dan alleen nodig voor het hoogstnodige.

(2) Gebruik een online boekhoudprogramma, zodat je niet alles echt zelf hoeft te doen. Natuurlijk kun je je administratie in Excel bijhouden, maar een online boekhoudprogramma heeft al de juiste percentages, data en formules verwerkt. Zo maak je minder fouten en scheelt het veel (correctie)werk.

(3) Automatiseer je boekhouding, want ook dit scheelt je tijd (en dus geld). Maak gebruik van de functies die een online boekhoudprogramma biedt door bijvoorbeeld automatisch facturen te verwerken in je boekhouding.

(4) Houd je boekhouding regelmatig bij, want controle hoort er gewoon bij. Het hoeft uiteraard niet elke dag. Maak er bijvoorbeeld wel wekelijks tijd voor. Je zult vanzelf merken dat het je steeds minder moeite kost om je boekhouding te checken. Wordt het leuker? Ik weet het niet. Wel makkelijker.

(5) Gebruik je financiële administratie om je bedrijf bij te sturen. Echt, de cijfers liegen niet als je het eerlijk bent en ook van zelfreflectie houdt. Wat zijn de grote kostenposten, waar kun je besparen? Wat is je omzet per maand? Hoeveel winst houd je daadwerkelijk over? Kun je nog meer investeren? Heb je genoeg geld weggezet voor de btw-aanslagen en de Belastingdienst? Allerlei vragen die je makkelijk kunt stellen als je boekhouding op orde is.

(6) Houd de factuurdata en andere belangrijke data in de gaten. Zo ben je bijvoorbeeld op tijd voor je belastingaangifte en voorkom je boetes. Heb je iets gekocht dat je nog moet betalen? Moet je nog iemand betalen voor zijn of haar dienst? Doe dat ook voor het einde van de betalingstermijn. Andersom geldt het eveneens… dat je nu goed in de gaten hebt of je je geld wel binnen hebt gekregen.

(7) Ga op zoek naar financieel voordeel binnen je mogelijkheden. Belastingvoordeel geldt ook voor jou. Hoe zit het met het (versneld) afschrijven van je investeringen? Maak je wel gebruik van relevante aftrekposten? Zo betaal je minder belasting.

(8) Open die zakelijke bankrekening. In Nederland is het niet ingewikkeld om een zakelijke bankrekening te openen. Doe het dan ook. De kosten kun je ook aftrekken bij de Belastingdienst want dit zijn zakelijke kosten. En, zo betaal je jezelf makkelijk (automatisch) per maand uit. Stort vanuit je zakelijke bankrekening je ‘eigen loon’ naar je privérekening.

E-boekhouden = aanrader

Ik wens je alvast veel succes met je onderneming en uiteraard al helemaal in het nieuwe (boek)jaar. Ben je nog op zoek naar een online boekhoudprogramma? Dan raad ik je E-boekhouden aan. Op dit moment hebben ze een actie: je kunt 15 maanden lang GRATIS gebruik maken van dit online programma. Let op, dit is voor starters en ik heb geen idee hoe lang deze actie duurt. Ben je geen starter? Geen probleem want het maandelijks bedrag bij E-boekhouden is echt te doen. En ja, ook die kosten kun je aftrekken bij de Belastingdienst.

  • Heb je een gouden tip of een andere opmerking? Stuur eens een bericht en laat het weten.
  • Wil je liever een geldverhaal delen (alleen voor mama’s). Klik dan op ‘interview geldverhaal‘.
  • Vond je dit interessant? Deel het met anderen.
  • Steun Mama Budget door je aankopen via de links te doen. Mama Budget ontvangt een kleine vergoeding wanneer je via de links zoals Bol.com of Amazon.nl bestelt.
  • Belangrijk: ik ben geen financieel adviseur, ik deel mijn ervaringen en tips over geld. Ik ben ook benieuwd naar jouw geldervaring. Laten we van elkaar leren.

Geschreven door

Naomi Rustenberg

Naomi Rustenberg is de oprichter van mamabudget.nl, houdt van besparen, heeft 2 zoontjes, is getrouwd en schrijft over haar eigen (financiële) ervaringen.