Pas op voor Black Friday! schulden restschuld

Je stapt de drogisterij in en je loopt meteen door naar je favoriete haarverzorgingsproducten. Vanochtend keek je nog snel in de reclamefolder en je zag dat er een mooie aanbieding was. Je leest nu op het prijskaartje dat alle haarproducten van dit merk deze week zijn afgeprijsd. Wat leuk, dit is echt een geweldige meevaller en je maakt je klaar om in te slaan. Je komt aan bij de kassa en de caissière scant alle producten en noemt het totaalbedrag.

Je schrikt je rot, want waar is de beloofde korting gebleven? Hoe zit het nou met de actie die je geld zou besparen? Je geeft aan dat dit niet de bedoeling was en je zegt dat het prijskaartje aangeeft dat alle haarproducten van merk X verkocht worden met een mooie korting. “Nou mevrouw, helaas, dat geldt alleen voor de gouden lijn, want anders had mijn kassasysteem u wel automatisch korting gegeven.” Wat doe je nu?

Betaal de (verkeerd) afgedrukte prijs

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is daar heel duidelijk in: “Een verkeerd afgedrukte prijs is geldig als de consument erop kon vertrouwen dat de prijs juist was. U moet dan voor de verkeerde prijs verkopen.” Als het dus op het prijskaartje staat dat alle haarproducten van merk zijn afgeprijsd met 5 euro korting of 50% korting dan moet de klant het voor die prijs kunnen kopen. Het maakt niet uit of het wel of niet in het kassasysteem staat. Klanten kunnen niet bij elk prijskaartje zich moeten afvragen of het wel of niet zo is. Vertrouwen van de klant of koper en betrouwbaarheid van de verkoper is belangrijk.

De logica

Oké, als je ziet dat er een auto wordt verkocht voor 1 euro omdat al de nullen achter het getal één wegvielen, dan kun je als klant wel begrijpen dat er daar iets fout is gegaan. Als je als klant denkt ‘dit is te mooi om waar te zijn’ dan is dat ook wel het geval. Niemand verkoopt een Ferrari voor 1 euro. Houd in gedachten dat er zijn genoeg actieproducten waarop 50 tot 70 procent korting geldt. Kost een product bijvoorbeeld 100 euro dan kan die nu niet voor 99 cent worden verkocht. Dat is niet redelijk of logisch.

Ook de Consumentenbond geeft aan dat je in je recht staat als je het prijskaartje onjuist is, maar niet onrealistisch. De verkoper moet het verkopen zoals staat op het prijskaartje. Ken daarom je rechten. Wat doe je als de kassières zegt dat je gewoon de volledige prijs moet betalen? Nee, dat doe je niet; je legt haar nogmaals uit wat erop het prijskaartje staat. Als de kassières niet wil meewerken, dan vraag je naar de manager. Je legt nogmaals het probleem uit en geeft aan dat het wettelijk in Nederland is geregeld dat het prijskaartje in de winkel leidend is.

  • Heb je een gouden tip of een andere opmerking? Stuur eens een bericht en laat het weten.
  • Wil je liever een geldverhaal delen (alleen voor mama’s). Klik dan op ‘interview geldverhaal‘.
  • Vond je dit interessant? Deel het met anderen.
  • Steun Mama Budget door je aankopen via de links te doen. Mama Budget ontvangt een kleine vergoeding wanneer je via de links zoals Bol.com of Amazon.nl bestelt.
  • Belangrijk: ik ben geen financieel adviseur, ik deel mijn ervaringen en tips over geld. Ik ben ook benieuwd naar jouw geldervaring. Laten we van elkaar leren.